Khasiat Air Sulingan Pati Bungaan Sitrus (Neroli Hydrosol Skin Benefit)



Orange blossom water
Air sulingan pati bunga sitrus (oren)

Air sulingan pati bunga sitrus, atau dikenali dengan Neroli hydrosol, merupakan salah satu kandungan utama bagi DR.FABULOUS 24K Youthful Serum+Primer dan kaya dengan kebaikan untuk kulit! Ketahui 10 kebaikan air sulingan pati bungaan sitrus untuk kulit seperti di bawah:

Air pati bungaan sitrus, juga dikenali sebagai Neroli hydrosol, merupakan hasil sulingan pati bungaan putih indah  berputik dari pohon oren. Bungaan beraroma masam manis sitrus ini mengandungi kandungan therapeutic yang menyegarkan mood dengan serta merta dengan melumpuhkan negativiti. Berasal dari dunia Arab, lebih tepat lagi dari Morroco; di mana liquid ini sangat popular penggunaannya bukan sahaja sebagai perisa dalam makanan, tetapi juga sebagai pewangi dan bahan kandungan untuk bahan kecantikan.

Tahukah uols? Hydrosol atau air sulingan dari pati bungaan merupakan produk sampingan (by-product) dari keluaran minyak pati atau essential oil? 

Neroli hydrosol, also known as orange blossom hydrosol/flower water, is steam distilled from the pretty white flowers of the bitter orange tree. It’s gorgeous sweet floral fragrance with a hint of citrus has aroma therapeutic properties of instantly uplifting one’s mood and dispelling negativity. It originates from the Arab world, Morocco in particular, where it is popularly used not only as a food flavoring agent but also a perfume and natural beauty ingredient.




Sementara stim atau gas yang terhasil dari sulingan (pemanasan sekata pada suhu tertentu) ekstrak daripada minyak pati bahagian tumbuhan tertentu; dalam konteks ini, minyak neroli atau putik bunga oren, dari molekul gas menjadi titisan-titisan air wangi yang diperangkap pada permukaan dalam bahan kaca atau steel; untuk dikumpulkan kerana kekayaan khasiat yang terkandung di dalamnya. Air pati wangian ini dikenali sebagai Hydrosol atau air bungaan (floral water).

Did you know? A hydrosol is the by-product of essential oil distillation. As the steam from the distillation carefully extracts precious essential oils drops from the aromatic parts of plants, in this case, neroli flowers or orange blossoms, it creates fragrant water droplets which are also collected in glass/steel containers. This fragrant water is what is known as the hydrosol or floral water.



Kebaikan Neroli hydrosol untuk kulit 

  • Purifying (Penyuci) - Air bungaan sitrus mengandungi air dan asid HA semulajadi (natural alpha hydroxyl acid) yang bertindak secara lembut dalam membersihkan, menanggalkan sel mati dan membersihkan liang roma tanpa menanggalkan minyak semulajadi yang ada pada permukaan kulit seperti pembersih 'mild' yang tersedia di pasaran.
  • Astringent - Sejenis astringent (pemangkin sel) semulajadi, air bungaan sitrus menganjalkan, firms and tones (menguatkan keregangan, menggebukan) kulit di samping mengurangkan rembesan lebihan minyak, mengetatkan pori dan menaikkan kulit yang sagging (kendur).
  • Anti-inflamatori (Anti-rengsa) - Sejenis anti-inflamatori, air bungaan sitrus melegakan inflamasi atau kerengsaan pada kulit seperti kemerahan atau inflamasi jerawat yang kejam!
  • Anti-bacterial (anti-kuman) - Kandungan anti bacterial yang ada pada air bungaan sitrus diketahui efektif bagi merawat jerawat atau masalah kulit yang lain.
  • Soothing (Penyegar) - Apabila disapu pada kulit sensitive, terbakar, bermasalah atau rosak, air bungaan sitrus melegakan dan menyegarkan.
  • Anti-oxidant (Antioksida) - Mengandungi bahan anti-oxidant yang kuat, pati bungaan sitrus melawan kesan penuaan dan kulit yang rosak akibat radikal bebas (free radicals)

10 Kelebihan Air Bungaan Sitrus Untuk Gorgeous Skin

1. Pembersih Kulit Semulajadi  

Neroli hydrosol ialah natural skin cleanser yang turut sesuai digunakan pemilik kulit sensitive skin, sebagai contoh, sekiranya anda menderita dari eczema atau masalah jerawat/ acne, air bungaan sitrus adalah sangat lembut dan tidak mengandungi sebarang bahan kimia - even the mildest soaps such as castile soap terkenal yang berasal dari Perancis boleh memberikan kesan ketidakselesaan kepada kulit jenis sensitif, maka menggunakan air bungaan sitrus berkemungkinan merupakan solusi terbaik.


 

2. Penyeimbang Sebum

Merupakan astingent dan pelembap semulajadi, air bungaan sitrus menyeimbangkan liang roma/peluh di samping memerangkap lembapan pada kawasan yang lebih kering di kulit uols. Renjisan air bungaan sitrus selepas membersih sebagai toner dan pelembap bebas minyak pada masa yang sama! 



3. Pelembap Kulit Kering 

Ada masalah kulit kering (peeling)? Uols hanya memerlukan pelembap kaya nutrisi untuk menggebukan sel kulit anda! Sapukan dan gosok dengan sedikit minyak kelapa atau coconut oil di bahagian kering lalu spray atau renjiskan air bungaan sitrus untuk memerangkap lembapan dan mengelakkan daripada kekeringan apabila terdedah kepada udara.



4. Pengurang Kesan Kerengsaan Pada Kulit 

Air pati bungaan sitrus sangat menyejukkan, menyegarkan pada kulit rengsa termasuk rosacea, acne, eczema, psoriasis, dan ssbagainya. Untuk mengurangkan kepedihan/kerengsaan pada wajah, buatlah facial mask yang mengandungi 2 sudu teh colloidal oatmeal, 1 sudu teh madu asli atau raw honey dan sedikit minyak bungaan sitrus bagi menghasilkan sejenis separa-pepejal. Apply pada kulit bermasalah bagi memberikan kesan soothing and cooling.


Untuk kesan soothing yang mudah, sapukan sahaja DR.FABULOUS Serum+Primer yang berasaskan air bungaan sitrus atau Neroli Hydrosol. Banyak positive feedback yang sis dapag dari mereka yang berkulit sensitif seperti di bawah:


5. Pengetat Pori 

Pori yang besar terdedah boleh memalukan, takde masalah uols apabila saiz pori yang bermasalah ini boleh dikecilkan dengan penggunaan air bungaan sitrus. Astringent semulajadi yang terkandung di dalamnya mengetatkan, menganjalkan dan menggebukan kulit, maka ini turut mengecilkan saiz pori. Bila saiz pori dah kecil, nak ambik selfie pun tak perlu Camera 360 lagi!



6. Pelega Jerawat 

Sekiranya uols selalu diserang jerawat yang gatal, merah, menyakitkan dan kelihatan berminyak especially apabila berlaku perubahan hormon masa sebulan sekali tu, sis suggest untuk gunakan air pati bungaan sitrus bagi melegakan kesan pedih dan ketidakselesaan pada area jerawat. Apa yang selalu sis buat ialah renjis pada kawasan berjerawat lalu biarkan ia kering dengan sendirinya. Kulit akan lebih terasa sejuk, lega dan bebas minyak.



7. Pelega Kesan Terbakar 

Salah satu petua untuk melegakan kesan kulit terbakar matahari ialah merenjiskan air bungaan sitrus segar untuk kesegaran instant (serta merta). Bungaan sitrus bukan sahaja melega dan menyejukkan kesan panas dan pedih pada kulit, tetapi juga menggalakkan penghasilan sel kulit baru selanjutnya mempercepatkan proses perawatan kulit rosak kesan terbakar matahari.



8. Memperlambatkan Garis Halus & Kedutan Wajah

Bahan antioxidant yang powerful terkandung dalam air bungaan sitrus in melindungi skin dari kesan radikal bebas  yang dengan jahatnya mencuri serapan oxygen daripada sel kulit sihat. Kulit yang kurang oksigen lebih cenderung mendapat kesan awal penuaan seperti premature fine lines atau garisan halus pada wajah, kedutan dan kulit kendur.

Contoh kesan radikal bebas seperti sinar UV, toksin dari asap, kesan penghawa dingin, gayahidup tidak sihat, tidur yang kurang cukup dan pemakanan yang tidak seimbang.



9. Bagus Untuk Kulit Sensitif 

Jika minyak asli bungaan sitrus dikatakan terbaik untuk kulit jenis sensitif atau best essential oils for sensitive skin types dan air bungaan sitrus pula jauh lebih lembut atau milder berbanding essential oil. Jika kulit anda mudah mendapat rashes, kegatalan, jerawat atau jenis masalah kerengsaan yang lain, maka cubalah neroli hydrosol atau air bungaan sitrus sebagai pelembap wajah, toner, facial mist atau body splash.



10. Pewangi Kulit 

Harum menyegarkan apabila anda merenjiskan air bungaan sitrus pada kulit uols! Occasionally, kenakan pada seluruh badan uols sekali, ayuh! Apply all over your body, terutamanya pada leher, belakang, peha, pergelangan tangan, lengan dan wajah selepas mandian untuk kulit yang cantik dan harum semulajadi.



Where To Get Citrus Floral Water

Pastikan anda mendapatkan air sulingan pati bungaan sitrus yang asli, kerana ada jenama atau produk di luar sana yang hanya menggunakan air biasa (tanpa proses sulingan), pewangi tiruan malah alkohol. Tak tahu di mana nak dapatkan air pati bungaan sitrus? Dapatkan dari DR.FABULOUS kerana keaslian air pati yang infused with khasiat bahan semulajadi lain



Bagaimana Nak Dapatkan DRFABULOUS 24K Youthful Serum+Primer?

Harga Pengenalan RM29.90 | 10ml


Bagaimana Cara Pembelian?

Buat masa sekarang, DR.FABULOUS 24K Youthful Serum+Primer hanya boleh diperolehi melalui pos. Harga pengenalan hanya untuk tempoh pre-launch. 

COD hanya tertakluk pada area Gombak, Melawati dan Ampang. 

DR.FABULOUS 24K Youthful Serum+Primer dijangka dilancarkan secara rasmi setelah ujian makmal dan urusan untuk penyenaraian KKM selesai. Harga akan berubah kepada harga normal untuk produk serum+primer 2in1 di mana kos akan termasuk dengan pembungkusan oleh kilang, penyenaraian untuk memenuhi piawaian dan ujian makmal.








Take Care 

Walaupun DR.FABULOUS yang mengandungi bahan utama air bungaan sitrus disarankan kepada kulit yang paling sensitif, it’s better to stay on the safe side and use a skin patch test first. 

  1. Spray it on your inner wrist/elbow and leave it on for 6-12 hours. 
  2. Keep monitoring to see if your skin reacts negatively in form of redness, itchiness and any sign of irritation.
  3. If you notice anything unusual, then you might be allergic so immediately wash the area with warm water and a mild soap and please refrain from using it on your body.




Comments

Popular Posts